בין השקת אלבום חדש, עבודה על הפקות מוזיקליות סודיות, ואבהות טרייה לתינוקת בת חצי שנה - התפנה כהן לדגמן לנו את הקולקציה החדשה של קארהארט. ראיון עם אחד האמנים הכי אהובים בסצנת ההיפ הופ המקומית

מיכאל כהן בן ה-37 הוא ראפר, דיג'יי, מפיק מוזיקלי ויוצר עצמאי. בארץ כולם מכירים אותו כ"כהן", ובחו"ל הוא פועל תחת השם CohenBeats. את דרכו המוזיקלית החל בשיתוף פעולה עם השחקן מיכאל מושונוב, כשהשניים הקימו את הרכב ההיפ-הופ כהן@מושון, והוציאו יחד שלושה אלבומים. ב-2014, אחרי שנים בהן חי בניו יורק ובלוס אנג'לס ועבד על הפקות מקוריות עם אמנים אמריקאיים, שב לישראל והוציא את המיני-אלבום הראשון שלו, "ראפ". ב-2021 יצא אלבום הסולו הראשון שלו בעברית, "מה שאפשר עם מה שנשאר", וביולי האחרון יצא אלבום הסולו השני הנקרא "הביתה", אותו השיק חגיגית כחודש לאחר מכן בהופעה במועדון הבארבי.
"אני חושב שסצנת ההיפ הופ בישראל זו אחת המגוונות שאני מכיר, אפילו בעולם", סיפר לנו כהן בראיון לקראת הצילומים. "הראפרים המובילים בארה"ב יישמעו כולם די דומה, ודווקא בארץ כל ראפר נשמע אחרת, יש לו עולם משלו וסאונד משלו. יש הרבה דגש על מקוריות, וזה חלק מהיופי של ז'אנר שממציא את עצמו עדיין. אני מספיק זמן פה כדי לראות כמה זה התפתח, ולראות את המעבר מהשוליים עד למצב של היום. מרגש לראות איך זה תפס, אני פוגש ילדים שאומרים 'אני אוהב היפ הופ בעברית יותר מאנגלית', פעם לא היית מאמין שמישהו יגיד דבר כזה".

ספר לנו קצת על האלבום החדש.
"באלבום מתארחים חבר'ה טובים כמו אלון עדר, האחיות כרקוקלי, ג'ימבו ג'יי וגם אמנים פחות מוכרים כמו קטלין אליגדו, אוחנה ויא-נה. אני אוהב לערבב, אני נמצא במקום מגניב בתעשייה שבו אני יכול להביא גם מיינסטרים וגם אלטרנטיב, ולמצוא קו מחבר של מוזיקה טובה. האלבום הוא מאוד אישי, מאוד רגשי. קשה לי לנתח אותו כמו מבקר מוזיקה, אבל בגדול אני נכנס בו קצת יותר עמוק למחשבות על ההתבגרות שלי, על החברה ועל המקום שבו אני חי. אני נחשף שם יותר, הטקסטים יותר אמיתיים, אני מאוד מבסוט עליו. שני שירים כבר נכנסו לרדיו - 'מתפזר' בפלייליסט של גלגלצ ושיר הנושא 'הביתה' ב-88. אני גם מועמד לאלבום השנה של גלגלצ ולשיר השנה, ואפילו עשו איתי הפקת אופנה בפקטורי".
"המחשבות על המילה 'הביתה' הגיעו עוד לפני המלחמה, בעקבות שיר ששמעתי, שבאופן אירוני זה שיר בערבית, עם המילה 'הביתאק' שהפירוש שלה הוא 'אני אוהבת אותך'. התחלתי לחשוב על המילה הזאת, יש לה כוח מאוד גדול, בטח פה בארץ, עם כל הקבוצות השונות בחלקת אדמה הזאת, שכולן רוצות הביתה באיזשהו מובן. זו מילה שמרגישה לי חזקה, מחברת קונספטואלית. יש באלבום שירים שהייתי צריך לתקן או לשכתב אחרי המלחמה, ויש גם שירים שבאופן מצמרר הפכו ליותר רלוונטיים".

על מה אתה עובד בימים אלה?
"אני רוצה להרים עוד בארבי בקרוב, הקודם היה ממש מוצלח. אני עובד מאחורי הקלעים כמפיק, עובד עכשיו עם פלד על חומרים חדשים, עם עדן דרסו שבלייבל שלי, ויש לי גם פרויקט עם שב"ק ס' שאני עדיין לא יכול לדבר עליו יותר מדי".
מה החלום שלך?
"אני רוצה להיות מספיק מצליח ומפורסם כדי למחוק את האינסטגרם, זה החלום. אינסטגרם זה מקום מחריד, גם נפלא, אבל רובו מחריד. אני יודע שבמקצוע הזה הוא הכרחי, אבל זה שדה מוקשים מנטלי שלא עושה טוב לנפש".
לצד העשייה המקצועית, הפרויקטים המתוקשרים וגם אלו הסודיים, מתמסר כהן לחיים האישיים. לפני כחצי שנה נולדה לו ולאשתו עדי תינוקת בשם נינה. זוהי ילדה בכורה, שינוי סטטוס, נקודת ציון מרגשת שהיא הכי 'הביתה' שיש.
איך אתה מסכם חצי שנה של אבהות?
"את חצי השנה של האבהות אני מסכם כטריפ מדהים. פשוט קיבלתי שלב בונוס של המציאות. זה ממש ממש כיף, וגם קשה, כמובן שצריך אמא טובה לצדך".

את הפקת האופנה של FIVE POINT FOUR בכיכובו של כהן הוביל הצלם גיאורגי רוסיי. כהן לובש פריטים מהקולקציה החדשה של CARHARTT WIP לעונת סתיו 2024. המותג מבית קארהארט נשען על סגנון בגדי העבודה, ומתכתב עם עולם האופנה הגבוהה כשהוא מכניס טוויסטים עיצוביים לכל דגם. כהן לבש טי-שירטס עם לוגו ועם פרינטים מקוריים, ג'ינסים בעיצוב ייחודי הכולל הדפסי חותמות ואיורים, חולצה מכופתרת בגזרה משוחררת עם הדפס בנדנה, ז'קט דנים בסגנון וינטג' שממנו שאבו השראה כל בתי האופנה הגדולים, מכנסי קארגו בהשראת מדי פועלים שכבר סומנו כפריט מאסט בכל מלתחה, כובעים עם לוגו ופריטים נוספים הנחשבים לפריטי הדגל של הקולקציה.
CARHARTT WIP
המותג הוותיק CARHARTT נוסד ב-1889 על ידי המילטון קארהארט, מתוך מטרה לייצר בגדי עבודה לפועלי הצווארון הכחול. חקלאים ועובדי מסילות רכבת אהבו את הבגדים של קארהארט כי הם היו עמידים, נמכרו במחירים נוחים, והגנו עליהם בתנאים של מזג אוויר קיצוני. עם השנים, הפך קאראהרט למותג שהכי מזוהה עם בגדי עבודה אמריקאים, כאשר עד היום הסרבל, הז'קט וכובע הגרב שלו נחשבים לפריטים אייקונים שהחברה ממשיכה למכור בכמויות עצומות.
השינוי הראשון בתפיסה לגבי הבגדים של קארהארט הגיע בשנות השמונים, כשהתחילו לראות את הלוגו של המותג לא רק באתרי בנייה ומפעלים, אלא סתם ברחובות ובקניונים. באותה תקופה גם חלוצי היפ-הופ כמו Run DMC ואיזי E החלו להיראות בציבור כשהם לבושים בקארהארט. התפיסה של ראפרים באותה תקופה הייתה שהבגדים של המותג הם בדיוק הבגדים שהם היו לובשים בשכונות אם הם לא היו כוכבים. עובדי הצווארון הכחול אולי נתנו לקארהארט אותנטיות, אבל סצנת ההיפ-הופ הפכה אותו לקול.

בשנת 1989, בדיוק מאה שנה מהיום שבו נוסד המותג, הגיע עוד שלב חשוב: שני מעצבים משווייץ פנו לקארהארט כדי לפתוח מותג חדש תחת השם קארהארט WIP (Work in Progress). המטרה הייתה לפנות לשוק האירופאי דווקא, לייצר בגדים שנשענים על המורשת של המותג, אבל מותאמים לקהל צעיר יותר, שמעוניין בבדים קלים וגזרות מורכבות. התוצאה הייתה בגדי עבודה עם טוויסט, היי-אנד סטריט-וור ששומר על הערכים של החברה, אבל מתאים לקהלים שונים.
בשנות התשעים המשיך המותג לצבור פופולאריות עצומה, כאשר נראה על אגדות היפ-הופ כמו טופאק שאקור וד"ר דרה. במקביל הקים המותג החדש קארהארט WIP קבוצת סקייטבורד ו-BMX ונקשר רשמית לקהילת הרוכבים. גם מוזיקאים, ספורטאים ואמני גרפיטי הבינו את הקסם מאחורי המותג - איכותי, נגיש ונטול יומרה. המותג המשיך לצבור קהל מעריצים בזכות שיתופי פעולה עם בוטיקים נחשבים, הקמת תחת רדיו לאמנים צעירים, ודגש חזק מאוד על קהילת הסקייטבורד. בשנת 2000 הוא גם הציג לראשונה את קולקציית הנשים שלו.

אף על פי שהלוגו של קארהארט וקארהארט WIP זהה, מדובר בעצם בשתי חברות נפרדות. המותג קארהארט ממשיך לייצר בגדי עבודה ולהיות מזוהה עם צווארון כחול ומעמד הביניים, וקארהארט WIP מתכתב עם עולם ההיי-פאשן ופונה לקהל מתוחכם יותר, בעיקר באירופה ואסיה. היום זה כבר בלתי אפשרי לצעוד ברחובות של בירות אופנה כמו פריז, טוקיו ולונדון מבלי להיתקל בלוגו של קארהארט WIP. מספיק אפילו לעקוב אחר חשבונות האינסטגרם של ריהאנה, דרייק, קניה ווסט או אייסאפ רוקי כדי שהשם קארהארט יצוץ לנו בפיד.
קארהארט WIP הפך למותג כל כך מבוקש, שכולם רוצים לשתף פעולה איתו - מחברות ענק כמו נייקי, ואנס וקונברס, ועד מותגים מפוצצי הייפ כמו הרון פרסטון, בייפ וסופרים. הוא ממשיך להישען על המסורת האמריקאית שלו - בגדי עבודה בסיסיים איכותיים ונגישים, אבל גם יודע לפנות לקהלים חדשים עם גזרות מתוחכמות, עיצובים חדשים ושיתופי פעולה מוצלחים.